mcvjournaal.punt.nl
De Dacia nieuws Site ! - Dacia Dokker, Dacia Duster, Dacia Lodgy, Dacia Logan MCV, Dacia Logan Sedan, Dacia Sandero (Stepway)
De nieuwste artikelen
Dacia zoekmachine
Het Dacia Menu

Translate this website !

 
 
 

 

Het weer voor de komende dagen.
 
Toegang tot het onderwerp door op
het desbetreffende Artikel te klikken.
 
 

 
Dit zijn onze katten die wij in mei 2007 hebben gekregen. Omdat we wisten dat we lang op onze MCV moesten wachten leek het ons leuk om ze naar de auto te vernoemen. Ze heten dus:
 
Dacia en Logan
 
Daarom horen ze ook op deze site thuis.
 
Zoek het op internet:
 








Rubrieken
Laatste reacties
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Interessante links
Statische gegevens
Snel en simpel (veel) meer vermogen

Snel en simpel (veel) meer vermogen 

Ja dat kan ! Ook voor benzine motoren.
 
Update: Er is nu ook een OBD tuning kit voor dieselmotoren en een ECO tuning kit.

Sinds een paar weken rij ik in mijn Dacia Logan MCV 1.4 MPI met de OBD tuning kit van Yamashi.

Tunen Simpel en Safe 04

Hoewel ik meestal wat sceptisch ben tegenover dit soort wondermiddelen, moet ik toegeven dat, na de zeer eenvoudige installatie, het vermogen (koppel) aanmerkelijk is toegenomen.

Je voelt duidelijk het verschil, de auto trekt merkbaar sneller op, vooral bij lagere toeren.

Tunen Simpel en Safe 03
De tuning kit kleiner als een pakje sigaretten.

De fabrikant belooft minimaal 10% extra vermogen, maar in de praktijk komt dit waarschijnlijk behoorlijk hoger uit. Voor dieselmotoren is dat minimaal 25%.

De acceleratie bij lage toeren is aanmerkelijk beter, dat betekent dus een hoger koppel, wat zeker bij het trekken van een caravan uitermate belangrijk is.

Frans Dacia Duster 4x2 1.6 16v LPG 02
De Dacia Duster 1.6 16v 4×2 op LPG met caravan van Frans

Installatie

De installatie is uiterst eenvoudig, je brengt de motor op bedrijfstemperatuur, sluit de tuning kit aan op de OBD poort in het dashboardkastje, zet het contact aan en start de motor, reset de tuning kit, motorgegevens worden nu ingelezen en geoptimaliseerd, en als de ledjes groen branden is de diagnose afgesloten en het systeem geoptimaliseerd. Je beschikt nu over minimaal 10% extra vermogen en vooral veel meer koppel.

De tuning kit is geschikt voor de Dacia Duster, Dacia Logan (MCV) en Dacia Sandero (Stepway) met een 1.2 16v, 1.4 MPI, 1.6 MPI en 1.6 16v motor (niet geschikt voor LPG).

Tunen Simpel en Safe 08

Deze tuning kit van Yamashi koop je bij www.daciaparts.nl.

De normale prijs bedraagt € 249,–.

Nu t/m 31 december 2011 voor de introductieprijs van € 199,—. Vul je op de bestelling bij kortingsbon de code: mcvjournaal in dan krijg je nog een extra korting* van € 10,00. Deze korting wordt automatisch verrekend.

* Deze korting is alleen geldig bij de bestelling van de OBD tuning kit.

Tunen Simpel en Safe 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier 

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
_______________________________________________________________________
Geplaatst op: 1 november 2011 door mcvjournaal in Techniek en Tips
Tags: , , , , , ,

Reacties

s op 07-01-2016 11:04

ik ben met een ad van dasia sandero tuning ook voor lpg naar de site gegaan een een besteld  nu zie ik staan dat het niet voor lpg geschikt is    weet iemand hoe dat zit voordat ik hem er op zet.....

s op 07-01-2016 11:04

ik ben met een ad van dasia sandero tuning ook voor lpg naar de site gegaan een een besteld  nu zie ik staan dat het niet voor lpg geschikt is    weet iemand hoe dat zit voordat ik hem er op zet.....

jarno op 23-11-2011 23:05
klopt van die marge!
net ook even bij mijn eigen buurman in de sandero 1.2 16v getest.
en daar duurde het wel rond de 2 minuten.
 
trek kracht in lage toeren is veel hoger dus kan sneller over geschakeld worden waardoor er minder brandstof wordt verbruikt!
 
veel plezier met de yamashi box
 
 
Rens op 23-11-2011 10:50
Ik merk voornamelijk dat er meer power is bij laag toerental. Omdat ik eigenlijk altijd zeer hoog in de toeren rijd valt het effect voor mij wel mee. Wat ik wel merk is dat de motor veel stiller is dan voorheen (op hoge snelheid). Hoop verder voornamelijk op een brandstofbesparing doordat een lager toerental mogelijk is en de auto makkelijker mijn snelheden zou moeten kunnen halen/behouden. Ik houd jullie op de hoogte :) Overigens duurde het optimaliseren hier maar 1min max, klopt dat? Instructie spreekt over 2-3min, maar denk dat dat voor een veilige marge is :)
Goof Ball op 22-11-2011 22:30
POWERRRRRR
jarno op 22-11-2011 22:04
klopt als de 2 leds blijven branden 1 is dat er stroom op staat dus de on led en 1 is de led die aangeeft dat hij verbinding heeft met de ecu van de auto.
 
veel plezier met de terug weg naar huis!
 
moet direct merkbaar zijn!
Herke Voorburg op 22-11-2011 12:10
We wachten het met spanning af.....
Rens op 22-11-2011 10:56
Twee groen brandende lampjes is zoals het hoort? Ben benieuwd straks op de weg terug naar huis :)
F80 op 19-11-2011 15:34
wat een verschil zeg heuvels van meer dan 8 % gaat hij nu makkelijk op en niet schakelen he ik rij met een diesel en door dat je in hogere versnelling rijdt wordt moter ook rusiger
Uul op 16-11-2011 19:39
Hoi Rens. Ik ben geen techneut op auto gebied maar bij mijn Dacia Sandero scakel ik heel snel van 1 naar 2 en sla die zelfs wel eens over (zonder vroem vroem )en iedereen die wel eens mee rijd vind het een pittige wagen en zoals eerder beschreven dacht de auto verkoper dat ik een 1.6 had. uul.
Rens op 16-11-2011 19:31
We gaan het zien Herke & Uul! Ik ben vrij kritisch want het grootste minpunt van de sandero is dat deze gewoon veel te traag is. Ik rijd 1 op 12 met mijn sandero doordat ik zoveel toeren moet maken. Ik ben iig. niet de doorsnee Dacia rijder :p Hoop stiekem om een reductie in verbruik doordat de auto veel makkelijker mijn snelheid bereikt.
Uul op 16-11-2011 19:24
Ik geniet er elke dag weer van Rens, vooral bij het inhalen op de grote weg. Het is natuurlijk geen Masarati....maar een beetje Dasiarati. Uul.
Herke Voorburg op 16-11-2011 17:46
Graag......
 
..... en veel sterkte tijdens het wachten.
Rens op 16-11-2011 16:36
Die van mij heb ik vandaag besteld (voor 1.2 16v sandero). Ben benieuwd en zal jullie op de hoogte houden :)
Herke Voorburg op 06-11-2011 10:46
Het is inderdaad zo dat motor rustiger loopt, maar dat de motor "hoorbaar" stiller gaat worden, dat geloof ik niet.
 
Dat lukt alleen met geluidsdemping.
Kokopelli op 06-11-2011 09:07
Koppel en vermogen wordt hier wat door elkaar gebruikt.
De Sandero levert nu: 55kw (75pk), dat is het vermogen bij een bepaald toerental. Dat zou dan met de Yamashi minimaal 7,5 pk meer worden.
Het koppel (niet het vermogen, maar de trekkracht) is 107Nm bij 4250 omw/min. Chiptuning moet zo'n koppel verbeteren bij een lager toerental anders heb je er niet veel aan.
Yamashi zou het koppel dan brengen op minimaal 127,7Nm, maar ja bij welk toerental.
Vandaar ook mijn vraag over het geluidsniveau. Als de tuning is geslaagd, dan moet dat afnemen want de motor heeft meer trekkracht en vermogen gekregen bij een lager toerental.
 
Mij lijkt het verstandiger om met je Dacia naar een chiptuningbedrijf te gaan, want dan meten ze op de rollenbankgelijk je huidige vermogen en koppel bij het max. toerental en na chiptuning doen ze dat nog een keer, zodat je werkelijk je winst kunt zien. Nu is het gevoelswinst en dat is subjectief. De ervaring leert overigens dat uit turbomotoren het meest valt te winnen.
 
Ik lees ook dat er 25% valt te winnen bij de diesel. Daar geloof ik niet veel van, want de 1.5 dCi is al vanuit de fabriek zo afgesteld dat de motor al aardig tegen z'n maximum aanzit. 240Nm aan koppel is echt veel voor zo'n motor. Ik geloof niet dat daar nog 60Nm bijkomt. Mocht dat toch zo zijn, dan lijkt mij dat niet meer goed voor de motor. Die 240Nm vind ik al een fraai resultaat.
Herke Voorburg op 06-11-2011 01:02
Het brandstofverbruik blijft gelijk of iswat gunstiger bij een gelijkblijvende rijstijl.
 
Minimaal 10% meer vermogen volgens de fabrikant, maar waarschijnlijk meer pk's.
 
Overigens neemt het koppel (vermogen onderin) flink toe, dus minder toeren, minder terugschakelen bij het optrekken.
 
Zie ook reactie Uul.
Tazteam op 05-11-2011 23:42
Vraagje:
Beinvloedt het ook het brandstofverbruik.
Of blijft dit hetzelfde??
 
Als ik het goed begrijp, dan krijgt mijn Sandero, 1.2, 16V, er ongeveer 7-8 pk bij, klopt dit??
 
Ik zie graag de antwoorden tegemoet.
 
Philip
Herke Voorburg op 05-11-2011 20:51
Nee, aan het "motorgeluid" verandert niets..... maar als je alleen een diesel zou nemen voor het lawaai is er natuurlijk wel een oplossing die beter werkt en het motorgeluid en windgeruis behoorlijk dempt en een stuk voordeliger is:
 
Kokopelli op 05-11-2011 20:41
Op het forum heb ik al een stukje geschreven over de voor mij tegenvallende prestaties van de 1.6 V16 in de Duster. Daarom wil ik nu kijken naar een diesel.
Wat ik graag zou weten is: wat doet deze Yamashi-tuning aan het motorlawaai van de 1.6? Dat was voor mij namelijk teveel tijdens de proefrit.
Kan iemand mij vertellen of dus niet alleen de kracht toeneemt, maar ook het motorlawaai afneemt?
harry op 05-11-2011 18:11
Waarom is dit niet geschikt voor een Duster op LPG? Zijn hiervoor alternatieven?
Uul op 05-11-2011 16:36
Vanmiddag even naar de garage INDUMIJ en een verkoper gevraagd even mee te rijden.....zit goed pit in je 1.6 motor...nou het is gewoon een 1.2 antwoorden ik. Grote verbazing natuurlijk. En dat met de helft van een pakje sigaretten.....Tuning kit van Yamaschi. Uul.
LED-Lightning op 05-11-2011 12:17
In mijn geval gaat het om een Seat Ibiza 1.2 TDI E Ecomotive 
jarno op 04-11-2011 22:26
hoi led-lightning.
 
voor welke auto zou het dan zijn???
de kit is ook voor andere merken te leveren.
 
mvg jarno
LED-Lightning op 04-11-2011 15:35
Niiiiice!
 
Nou heb ik uiteraard als Daciast maar niet-Dacia rijder meteen een andere vraag: Zijn er plannen om dit voor andere merken auto's ook uit te brengen, of zijn die er al?
Herke Voorburg op 04-11-2011 09:20
Als je de tuning kit verwijdert gaat alles weer naar de standaard waarden, dus ook als de kit kapot zou gaan.
 
Nee, het wordt niet warm, het is veel kleiner als een sigarettendoosje en je spullen kunnen gewoon in het dashboardkastje.
 
Ik rij er zelf nu zo'n 14 dagen mee en je merkt het al meteen na het starten, de motor loopt gewoon veel mooier.
Henkes op 04-11-2011 09:04
Dat je dit zo maar aansluit op je OBD poort..., wat als het ding defekt raakt? Gaat het motormanagment dan weer over naar de nominale waarden?Nog een punt;wordt het doosje ook warm, kun je er de spullen opleggen die je normaal in je dashboardkastje hebt?
Ben dus ook benieuwd hoe lang dit tuningkitje het volhoudt bij Uul.
Houd ons svp op de hoogte, al diegenen die het opvoertoverdoosje hebben geïnstalleerd.
 
jarno op 04-11-2011 01:09
was even vergeten mijn naam te plaatsen
op 04-11-2011 01:07
bij de diesel motoren kun je rekenen op ongeveer 25% meer vermogen en koppel!!!
Herke Voorburg op 03-11-2011 17:09
Tekst aangepast.
 
Ik neem aan dat de vermogenswinst voor de dieselmotoren hoger is.
 
Klopt dat ?
jarno op 03-11-2011 13:48
hij is er nu ook voor de diesel uitvoeringen!! DCI
Herke Voorburg op 03-11-2011 00:45
Dat is heel mooi, Uul.
 
Het bevestigt de waarneming dat tuning kit doet wat het belooft:
 
Meer vermogen !
Uul op 02-11-2011 23:39
Vanavond heeft Jarno het ,,wonder,,kastje aangesloten en ik hoop geen flits palen te zijn voorbij gescheurd. Vooral de lange oprit naar de Van Brieneroord brug was een geweldige ervaring, wat een power.
Herke Voorburg op 02-11-2011 22:39
De tuning kit blijft aangesloten op de OBD poort.
Rens op 02-11-2011 20:50
Moet je het kastje aangesloten laten of is het een eenmalige handeling?
jarno op 01-11-2011 18:08
met de diesel uitvoeringen zijn we nog in ontwikkeling.
 
mvg jarno
op 01-11-2011 16:39
Is dit ook geschikt voor een dacia duster DCI 90 pk dieselmotor?
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl