mcvjournaal.punt.nl
De Dacia nieuws Site ! - Dacia Dokker, Dacia Duster, Dacia Lodgy, Dacia Logan MCV, Dacia Logan Sedan, Dacia Sandero (Stepway)
De nieuwste artikelen
Dacia zoekmachine
Het Dacia Menu

Translate this website !

 
 
 

 

Het weer voor de komende dagen.
 
Toegang tot het onderwerp door op
het desbetreffende Artikel te klikken.
 
 

 
Dit zijn onze katten die wij in mei 2007 hebben gekregen. Omdat we wisten dat we lang op onze MCV moesten wachten leek het ons leuk om ze naar de auto te vernoemen. Ze heten dus:
 
Dacia en Logan
 
Daarom horen ze ook op deze site thuis.
 
Zoek het op internet:
 








Rubrieken
Laatste reacties
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Interessante links
Statische gegevens
Led- stop- en achterlichten
Led- stop- en achterlichten
 
Ad heeft zijn Dacia Logan MCV voorzien van Led- stop- en achterlichten.
 
Foto's en tekst: Ad Ellenbroek (Roemeense Hummer)
 
De kunststof delen (boven de achterlicht units)  afgenomen. 3 torxschroeven en 1 M6 moer vanuit de binnenzijde verwijderen.
 
 
2 ledstrips smc techniek 12 v plakken op units. Zijn elk 32 cm lang.
Bedrading leiden naar achterlichtunit. 
Aftakking voeding achterlicht dmv diode (by127) sperren en een weerstand van 680 ohm 1/2 watt tussen brengen. 
 
 
Massa aansluiten op ledstrip.
Bij ontsteken achterlichten zullen de ledstrips een (60%) lichtopbrengst leveren gelijk aan die van de achterlichtlamp.
 
 
Bij het ontsteken van de remlichten zal de ledstrip de volledige spanning opnemen en lichten de led's feller op.
 
 
Een nog betere zichtbaarheid dus.
 
 
Veel meer over ledverlichting op je Dacia vindt je in deze Rubriek.

Reacties

kees (cornelis ) op 17-06-2009 11:16
Op de vanaf de fabriek aangebrachte verlichting zit een E keurmerk alle aangebrachten verlichting die niet is voorzien van zo,n E keurmerk is dus verboden om te voeren.
 
Je kunt het E keurmerk vinden op je koplamp of achterlicht en is voorzien van een nummer.
De dagrijledverlichtings strips zijn niet voorzien van een E merk ook de aangebrachten rode strips de fungeren als remlicht niet .
kees (cornelis ) op 17-06-2009 11:04
De dagrijlicht verlichting die nu div merken inbouwen moeten zijn voorzien van een automatische dimmer zodat ze bij het ontsteken van het dimlicht automatisch minder fel gaan branden.
Ook in Nederland wordt de wet aangepast voor het voeren van xenon verlichting ( je auto moet de voorgeschreven verlichting voeren die tijdens de invoering en typegoedkeuring is afgegeven door de RDW ) .
Het argument hier achter is dat naderhand ingebouwde andere verlichting verblindend kan werken op mede weggebruikers. zie uitzending wegmisbruikers interview met Koos Spee.
op 17-06-2009 10:14
Het lijkt mij geheel onterecht om daar een boete voor te krijgen.
Welk artikelnr. (overtreding) is er op het process verbaal geschreven.
Zoek hierbij de juiste wettelijke bepalingen en ga ermee aan de slag om je centen terug te vorderen zou ik zeggen.
 
Ik vond in ieder geval het onderstaande:
 
Artikel 41
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
 
Groet Gerrit
Herke Voorburg op 16-06-2009 21:39
Hé dat is vreemd, Kees.
 
Vooral gezien het onderstaande:
 

EU verplicht speciale lampen

 

 

De Europese Unie stelt met ingang van 2011 speciale daglichtlampen (daytime running lights, op basis van LED-verlichting) op nieuwe automodellen verplicht, evenals het voeren van deze verlichting. Dat heeft de Europese Commissie gisteren bekendgemaakt. De wetgeving is al afgestemd met het Europese Parlement en de EU-lidstaten.

 

De EU stelt de lampen verplicht om de zichtbaarheid van auto's overdag te vergroten. Eerder nog zag de EU af van het verplichtstellen van het voeren van licht overdag, omdat motorrijders - die licht voeren om op te vallen - er minder zichtbaar door worden. Met de daytime running lights gaat dat niet op (die zijn niet bedoeld om de weg te verlichten, maar om de zichtbaarheid van de auto te vergroten). Ook zijn ze zuinig in het gebruik, waardoor ze minder slecht zijn voor het milieu. Het energieverbruik is teruggebracht tot tien procent van het normale lichtgebruik

 

Meestal worden dan in de periode daarvoor deze wijzigingen op auto's gedoogd, vooruitlopende op de komende situatie.
 
Herke.
kees (cornelis ) op 16-06-2009 20:55
Als ik het zo bekijk heb je het 3e remlicht uitgeschakeld let wel alle extra niet goedgekeurde verlichting volgens RDW dient ter plaatsen verwijderd te worden. Ik had dagrijlicht verlichting gemonteerd en ja hoor bij aanhouding diendde ik deze ter plekke te verwijderen en een boete van 100 euro voor het voeren van niet de voorgeschreven verlichting zoals de auto is goedgekeurd voor de Nederlandse wetgeving.
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl